För att förbättra sitt handstående

Okej, det här är ett sätt att träna för att få bättre handstående. En quickfix som gör att man ser skillnad på en vecka. Gör det morgon och kväll så händer det grejer snabbt.

Jag har haft ont i ryggen och då ingick det i mitt sjukgymnastikprogram att göra situps 3 minuter varje morgon och kväll. Lugna, metodiska, rulla ner svanken i golvet. Det handlar om att magen är en muskel som ska orka mycket, och länge. En vanlig situp är rätt låg belastning. Gör man styrka på låg belastning ska man göra många upprepningar.
Så, för att förbättra sitt handstående: 3 min situps både morgon och kväll.

Följt av 3 minuter rygglyft, både morgon och kväll. Ryggen är också en muskel som ska orka bära omkring dig hela dagen, därför är 3 minuter inte så lång tid som det känns när man ser det på papper.

Sen är det dags för lite mer magträning. Det är armar och axlar som bär upp i ett handstående, men det som gör att du orkar stå still och hålla balansen är coremusklerna, dvs mage-rygg.
Fällkniven 15×2 repetitioner, morgon och kväll. Fällkniven är hög belastning. Man behöver inte göra så många repetitioner men man måste vara noggrann med att inte belasta ryggen när man gör det. Har man dåligt med magmuskler från början kan fällkniven vara för jobbig.

Fällkniven på sidan, 2×15 rep på varje sida.

Dags att värma upp handlederna och stretcha dem lite. Sen:
stå på händer mot vägg, först 60 sek, sen vila en stund. Upprepa 45 sek, vila, 30 sek, vila, 15 sek, färdigt. Har man matta eller om man är grym på kullerbyttor så kan man stå med magen mot väggen. Det ger bättre muskelutslag, dvs det ger bättre träning för de muskler du vill ska arbeta.

Gruppera upp gånger 10. Magträning, balansträning. Gör det mot en vägg om du känner dig osäker.

Dela upp gånger 10.

Pikera upp gånger 10.

Sådär, det är mitt program för handståendet. Testa det här i tio dagar så kan jag garantera förändring.

Annonser
Det här inlägget postades i gymnastik, handstående. Bokmärk permalänken.

En kommentar till För att förbättra sitt handstående

  1. Ping: Stressträningar | Cheer & gymnastik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s