handstående rulla ner

Hanstående rulla ner. Dvs, stå på händer och sen göra en kullerbytta ur det.

Handstående: Armar upp, axelbrett isär, håll armarna raka och fina vid öronen. Ta ett steg fram, sätt i händerna  och sparka upp med bakbenet.

Ibland är det väldigt bra att fota när man gör något. Tex den här uppgången i handstående är jätteslafsig, armar fel, benet inte i rak linje med kroppen etc, och då är det bra att man får se det.

Ett till fel: huvudet är alldeles för långt ut från kroppen, detta kommer ge ett svankigt handstående.

När du är uppe i handstående, stå några sekunder för att visa att du har kontroll. Glöm inte att klistra ihop hälarna och pointa tårna.

Luta kroppen framåt, initiera rullen, böj helst inte armarna utan bara kroppen, se till att ryggen har fin böj så att du rullar ner istället för att dunsa hårt på ryggen. Pointa fortfarande tårna.

Böj ryggen, se till att du sätter i bakdelen på huvudet (den runda delen istället för den platta toppen) rulla rulla, i slutet drar du in knäna till kroppen så att du kan rulla upp till stående.

Annonser
Det här inlägget postades i gymnastik, handstående. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s