Mjukisövning – brygga till höjd

Här är en bra mjukisövning alldeles i början. Innan man gör den behöver man kunna stå på händer (kunna hålla hela sin kroppsvikt på armarna) och kunna stå i brygga (vara tillräckligt mjuk i axlar och rygg).

Första gångerna kan man ha en pass som håller i ryggslutet och ser till att sakta ner farten.

Vill man göra det lätt för sig står man bredbent, ju bredare isär med fötterna desto lättare blir det. Jobba sen på att stå närmre och närmre med fötterna, och till slut, stå med ena foten framför den andra, som man gör i en riktig mjukis.

Att tänka på

  • luta inte huvudet för långt bak, utan håll öronen mellan armarna hela tiden. Här sticker demogymnasten ut med huvudet lite för långt när hon går ner.
  • Håll magmusklerna spända och håll emot så mycket som det går. Skydda ryggen. Får du ont i ryggen när du gör det? Då pressar du ihop svanken förmycket och behöver 1) stretcha höftböjaren mer 2) träna upp mag- och ryggmuskler 3) stretcha axlarna mer.

 

 

 

Det här inlägget postades i mjuk övergång. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s