Förövning till kullerbytta till handstående

Här är en övning både för att få in rörelsen till en bakåtkullerbytta till handstående, och som styrkeövning för att bygga upp (mag)muskler. Den som utför övningen ligger i krumposition på golvet och håller i någons fotleder. Genom att driva med hälarna och lyfta med höften lyfter hon hela kroppen upp i luften, helst i en helt rak linje. Tårna ska alltså peka rakt upp i taket och det ska inte finnas någon pikering i höften.

På nervägen håller man emot med magen och sänker långsamt långsamt tillbaks till krum. Upprepa så många gånger som gymnasten orkar med bra teknik.

För att göra den här övningen krävs en del grundstyrka, annars kan man få ont i ryggen.

 

Annonser
Det här inlägget postades i handstående, kullerbyttor, styrka. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s