Stretcher för rygg

För att bli vig, kunna gå ner i spagat, kunna dra tricks och göra gymnastik, ska man koncentrera sig på att stretcha ut allt UTOM ryggen.

Förstå mig rätt, man kommer till en punkt då man måste börja töja ryggen, ja. Men innan man kommit dit ska man jobba en hel del med resten av kroppen. Höftböjare och axlar framförallt, men också otroligt mycket corestyrka. Situps, rygglyft, planka, piklyft, you name it. Kör intensivt med corestyrka innan ryggstretcherna kommer in.

Mellan varje ryggradskota går knippen med nerver ut i kroppen. Om man börjar stretcha och dra och greja kan de komma i kläm = det gör helvetiskt ont. Mellan varje kota finns det också diskar med lite gele i, som ska fjädra. Samma sak gäller för dem, om man börjar stretcha och dra och belasta fel kan man klämma ihop en sån, dra sönder dem, och det kommer också göra helvetiskt ont.

Här kommer ryggmusklerna in, ju mer muskler, desto mer skydd från både inklämning och diskproblem.

Vigheten i höftböjaren och axlarna handlar om att ryggraden är väldigt svag på människokroppen. I tillexempel en mjukis kan man komma runt på att vara väldigt vig i höftböjaren (=ha en bra spagat) eller genom att ha väldigt rörliga axlar, eller genom att trycka ihop ryggen. Är man lika ovig i alla tre delarna är det ryggen som kommer tryckas ihop mest, helt enkelt på grund av hur kraften går i en mjukis, men också för att där finns minst motstånd. Styrka är skydd. Vighet i axlar och höftböjare är skydd.

Man kan säga att det finns konsensus på att försöka bli vig i ryggen enbart är skadligt, och inte ger några fördelar hälsomässigt för en människa. Är man dansare, gymnastik, konståkare eller något där trick kräver vighet, får man acceptera det och bestämma själv hur viktigt det är för en. Det är många som aldrig får några problem bara för att de stretchat, det är en del som får det. Stretchar man som en ”normal” gymnast är det förmodligen inga problem, men vem vet? Går du med ryggproblem till en sjukgymnast och avslöjar att du aktivt försöker bli vigare i ryggen kommer du inte få särskilt stor förståelse eller sympati.

Jaja, nog snicksnackat, här kommer ett stretchprogram för ryggen.

uppvärmning

Stå på alla fyra, rulla ner kota för kota tills du svankar, rulla sedan upp kota för kota tills du skjuter rygg. Gör det lugnt och fint, det är för att mjuka upp ryggen. Vrid lite från sida till sida också. Gör några stycken repetitioner tills du känner dig redo att gå vidare.

 

Ligg på mage, sätt i händerna och tryck upp överkroppen. Höften ska vara kvar i mattan. Känn hur det sträcker i magmusklerna. Se till att inte trycka ihop ryggen, utan att dra ut överkroppen, göra dig själv så lång som möjligt. Svårt att förklara, men testa så känner du säkert.

En klassisk brygga. Gör den några gånger. Här gör Sabina en väldigt fin brygga, med raka ben och axlarna så långt över händerna hon kan komma. Just när man gör bryggor för att bli vigare i ryggen kan man vara mer lekfull med formen i bryggan, för att flytta punkten för den maximala böjningen ner från bröstryggen till ländryggen, tillexempel.

Bryggagungningar:

När man gjort några vanliga bryggor kan man göra bryggagungningar. Man står i en brygga och börjar gunga fram och tillbaka för att trycka axlarna ännu längre över händerna.

 

 

Fixar du bryggan lätt kan du gå vidare till att försöka ta tag i dina egna fotleder. Gå upp i brygga, sätt i armbågarna, börja vandra med armarna mot dina fotleder.

Mer axelstretch: stå mot en vägg, sätt i händerna mot väggen, ha raka armar och böj dig framåt. Titta ner i golvet, se till att stretchen känns i axlarna och inte längre ner i ryggen.

Nu börjar det bli dags att verkligen ta i. Sitt i spagat, sträck dig bakåt, försök att inte trycka ihop ryggraden, känn hur magen dras ut.

Ta hjälp av en kompis för att få samma stretch som ovan att kännas mer.

Gör en fuskspagat, sitt med främre benet böjt framför dig, och bakre benet i en spagat. Dra upp bakre benet och håll i det. Försök att jobba dig till att ha bakbenet rakt och ryggen lutad mot den. Dubbelvikt åt fel håll, alltså.

Kan du sitta i spagat sitt i spagat och gör samma stretch som ovan.

Annonser
Det här inlägget postades i stretch. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stretcher för rygg

  1. Patricia skriver:

    Hej!
    Inspirerande inlägg, men har bara en fråga; måste man vara uppvärmd innan man stretchar ryggmusklerna eller behövs inte det?
    Mvh Patricia!

  2. maryam skriver:

    hej! jag är cheerleader och sen efter nyår försökte jag bli vigare i ryggen. för 3 veckor sen började det göra ont så jag slutade. hade ingen aning om att de va så påfrestande för ryggen. jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med detta. har du några tips?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s