Tips för när träningen känns jobbig

Läste ett råd från författaren Louise Bagshawe för något år sedan. Hon skrev att de som vill komma igång och träna, men som haft ett uppehåll/aldrig tränat, ska bestämma sig för att jogga 30 minuter varje dag. MEN, så fort det är jobbigt och obehagligt, får man gå. När det inte är jobbigt längre, fortsätter man direkt att jogga, tills man tycker det är jobbigt igen, och då får man gå.

Jag tänkte ett tag på det, typ ”ha, men då kommer man ju ta en halvtimmas promenad varje dag bara”. Och om det blev så skulle det ju inte vara så dåligt, mot att inte träna alls, alltså. Sen tänkte jag lite mer och kom på att det är ju ett jättebra tips. Det är ju precis så man ska göra. Man vill ut och jogga, man har ett mentalt motstånd eftersom man inte är van, man tänker på hur jobbigt och hemskt det är, på hur man inte kommer orka, på hur det bränner av mjölksyra och man bara flåsar. Det är den här tröskeln man kommer över när man går in med inställningen att inte kräva så mycket av sig själv.

Just att växla tempo hela tiden gör ju också att man håller sig i en zon där man får bättre kondition, men ändå inte dör av utmattning och ger upp träning för all framtid och evighet. Förmodligen kommer man rätt snabbt kunna jogga hela 30 minuter, även om man absolut inte kunde det innan.

Annonser
Det här inlägget postades i Min träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s